Min bloggliste

onsdag 27. februar 2013

Bålkos med appelsinkaker

Vinterferie betyr at vi er ekstra mye ute. Stas er det når vi er på bålplassen og lager mat ute. Denne uka har vi hatt nydelig vær og det har vært vakkert måneskinn på kveldene. Igår inviterte vi en nabofamilie på aking med hodelykt og å lage kveldsmaten på bål.
Endel  forberedelser måtte gjøres inne men vi stekte mat og kaker ferdig på bål.

 
Jeg skar av toppen på appelsinene . Så tok jeg en spiseskje og skrapte ut appelsinkjøttet, fikk ikke ut alt men det gjorde at det ble ekstra god smak på kaken. Tok så en pakke TORO langpannekakemix. den er faktisk glutenfri. Lagde røra og fylte oppi appelsinene. Jeg fylte trekvart opp, men greier seg nok med ca halvfult med røre.
 
 
 
Toppene som jeg skar av ble plassert tilbake på appelsinene som lokk. Pakket dem så inn i aluminiumsfolie, tykk type.
 
 
Klare for å stekes på bålet. ca 20-30 minutter. PS kakene legges direkte ned i bålet, brukte langpannen til å frakte pakkene i.
 
 
Måtte ta bilde av Toroposen. Kan bruke Toro lys muffins eller sjololademuffinsmix også. Det er mindre pakker og de er også glutenfrie. Jeg fikk igjen røre og den stekte jeg i muffinsformer.
 
 
Så etter 30 minutter på bål er det bare å pakke opp, ta av lokket og nyte sjokoladekaken med deilig appelsinsmak. Tar du kaken etter 20-25 minutter så blir den mer som sjokoladefondant. Husk skje.
 
Denne bålkaken har jeg lært på klubbrådgiversamling i Buskerud 4H.
 
 
Bålet.
 
Vi hadde også innbakte pølser, fiskepakker og båleplekake. Bilder og oppskrift kommer seinere.
 
Ha det bra.
 
MG
 
 
 
 
 
 

1 kommentar: