Min bloggliste

søndag 23. oktober 2011

Knekkebrød- lavkarbo og glutenfritt.

                             Blogger fra Jellum idag. Mitt andre hjem.
Med alle lavkarbo oppskriftene som dukker opp er det plutselig mye mere inspirerende å bake det "daglige brød" for meg som har cøliaki. Mange av oppskriftene er uten mel, så det er bare å utforske.

Jeg har prøvd meg på denne oppskriften til lavkarbo knekkebrød fra Dr. Sofie Hexelberg. Hun har byttet ut mel med mandelmel (finmalte mandler). Og i tillegg bruker hun fiberhusk som bindemiddel.

 Her er ingrediensene utstilt: sesamfrø, fiberhusk, salt, vann, linfrø, mandelmel og . Måtte ha med litt havregryn da jeg ikke hadde nok mandelmel igjen på Jellum.

100 g sesamfrø
25 g linfrø
50 gr malte mandler
1 stor ss fiberhusk
1/4 ts salt
2,5 dl vann


Bland alle ingrediensene i en bolle og la det svelle 5 minutter.


Bruk en slikkepott til å få deigen utover bakepapiret. Rut opp med pizzakniv og prikk rutene med en gaffel.

Stekes på varmluft 160 gr i 30-40 minutter.  Eller 175 g  30-40 min , midt i ovnen med over/undervarme på. Avkjøles på rist.

 Ferdig stekt knekkebrød i box, kjekt å ha på lur. Hvis en drysser på litt krydderurter før steking , smaker de ekstra godt til supper, gryteretter og salat. De er veldig raske å lage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar