Min bloggliste

onsdag 30. november 2011

Brune pinner, glutenfrie.


Julebaksten er igang og brune pinner er en av favorittene blandt de tørre kakene. Jeg har brukt oppskrift fra NCF .

150 gr smør
200 gr sukker
2 eggeplommer
1 ss lys sirup
1/2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
300 gr semper fin mix

eggehvite til pensling, perlesukker og finhakka mandler.

*  Rør smør og sukker hvitt.
*  Bland i resten av ingridiensene.
*  Elt deigen og del den i 6 emner.
*  Trill pølser og trykk dem flate på bakepapir.
*  Pensle med egg, strø på perlesukker og mandler.
*  Stekes ved 175 gr midt i ovnen i 10-12 min.
*  Skjær stengene på skrå mens de ennå er varme.
*  Avkjøles på rist.






Da var de i box, veldig gode, så gode at jeg serverer resten av familien denne glutenfrie varianten.  Tror jeg må bake en porsjon til , redd det blir fort tomt i boksen.

7 kommentarer:

  1. Hei! Mine brune pinner blir bare flate og seige, har du nokre tips?

    SvarSlett
  2. Hei, fulgte du oppskriften nøye?
    Du kan godt sette deigen kaldt en time før utbaking.
    Jeg bruker middels store egg.
    Når en baker småkaker bør det ikke være for varmt på kjøkkenet.
    Stekeplatene må være helt kalde før deigen trykkes utover.
    Håper det går bedre neste gang. Lykke til��

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøvde med kald deig og det gjekk mykje betre, tusen takk!

      Slett
  3. Deigen ble hveldig smultrete.

    SvarSlett
  4. Virker som det er alt for mye mel. Min ble også smuldrete :(

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Bruk varmen fra hendene dine til å mykgjøre deigen.
    Eller les tips lengre opp.Lykke til.

    SvarSlett