Min bloggliste

mandag 28. november 2011

Suksess kake i porsjonsbiter.

Tante Karis "gule mandel kake" er en av yndlingskakene til mange i familien min. Den er å finne på kakebord i bursdager, jul, påske, konfirmasjon osv.
Kaken er ganske så mektig, rene konfekten vil jeg påstå. Til jul har jeg bakt dobbel porsjon, stekt bunnen i langpanne.  Den avkjølte bunnen ble skåret i firkanter og lagt i fryseren. Avskjær puttet jeg i en pose for å ha til konfektkake-kuler.
Den gule kremen puttet jeg i en tett boxs og satte kaldt.
Idag tempererte jeg smørkremen og tok ut kakene fra fryseren. Fylte kremen i en sprøytepose med tipp 1B. Lagde en rose på hver i beste cupcake stil og la de tilbake i fryseren.
Kakene tiner fort, og det er jo greit hvis en får gjester. De er også naturlig glutenfrie , hvis de blir bakt i ren form og alle kjøkkenredskaper som blir brukt er reine.


Blandet sjokoladesaus i litt av den gule kremen og sprøytet roser med begge fargene samtidig. På bildet under så kan du se resultatet av avskjær som jeg smuldret opp, blandet med gul krem. Trillet kuler og satte dem kaldt 30 minutter før jeg dyppet dem i mørk sjokolade. La dem opp i mini muffins former. Disse kulene er også fine å ha på lur i fryseren.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar