Min bloggliste

fredag 23. mars 2012

Glutenfritt sukkerbrød









Har delt kaka i 2 fordi deter godt å kjenne smaken på sukkerbrødet , ikke bare krem og marsipan. Baker 3 bunner til 2 kaker. da blir de så høye og fine.

Har  bakedager og ett av prosjekta er å finne den aller beste oppskrifta på glutenfritt sukkerbrød .  Noen gikk i matavfallet, ett ble "mauvlekake" på vaktrommet der jeg jobber. Men etter å ha konferert med mamma som er knallgod i matlaging og baking så kom jeg frem til riktige ingredienser og oppskrift. Det glutenfrie melet gjør kaken luftig så reduserte litt på bakepulveret. Og jeg hadde bakt de første kakene med for små egg. Så etter 4 delvis mislykke på dagen, ble det 3 vellykka på kvelden. Var så gøy at jeg nesten ikke fikk lagt meg, hehe.


Her er ingrediensene som funker for min oppskrift:


 4 store frokost egg romtemperert piskes i flere minutter med
150 gr sukker, til en tykk og luftig eggedosis.


150 gr rød semper mix
og 1 ts bakepulver blandes godt  og siktes oppi eggedosisen.

 Før en slikkepott ned mot bunnen i bollen og løft den opp gjentatte ganger til melet er blandet er blandet inn. Har brukt Elektrolux assistent  og da ble det ca 9 runder med slikkepotten til røra ble bra.

Røra helles forsiktig i en 24" form med  smurte kanter  og  bunnen dekt med bakepapir.



Stekes på 160 gr nederste rille i 30 minutter. Ikke fortvil om kaken ser mørk ut på toppen (normalt med glutenfritt mel)  , den er fin og gul inni.

Kaken avkjøles i formen på rist, snu kaka etter noen minutter.

Så da var det bare oppvasken og pyntingen igjen.

Blir nok noen skrytebilder seinere, som vanlig.

Nå er det full fart med siste innkjøp, innom Nye Risan for å hente spiselige bilder og marsipan, fylle kakebunner og lage pynt.  Har store planer om å rekke ett par timer ute i den nydelige vårsola. ha en fin dag bakevenner.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar