Min bloggliste

tirsdag 2. oktober 2012

Glutenfri rømmegrøt til dugurd.

Idag ble det glutenfri rømmegrøt til dugurd  (lunsj) på Jellum. Det er høst i lufta og da smaker det godt med noe varmt.

Har finni oppskriften på Toro sin hjemmeside og den funker bra for meg.











Her ser du hva du trenger av ingredienser til grøten:


 
 
 

                                                        3 dl seterrømme
                                                        6 dl h-melk
                                                        2 dl toro fin kakemix, glutenfri
                                                        1/2 ts salt
                                                         2 ts sukker



 
Seterrømmen varmes forsiktig opp til kokepunktet en kjele.
 
 
 
Melken varmes opp til kokepunktet i egen kjele.
 
 
Sikt inn det glutenfrie melet i den smelta rømmen.
 
 
 
Spe med den varme melken litt og litt.
 
 
 
Rør til grøten blir fri for klumper. Smak til med salt og sukker.
 
 

Server grøten med kanel, sukker og god rød saft. Det er ikke lett å koke ut fettet når en bruker glutenfritt mel, derfor serverer jeg også setersmør til grøten.

Dette er gjort på 15 minutter. Raskt å lage og godt å spise for små og store.


 
 
Flotte høstfarger på Jellum.
 
 
 
Når høstmørket kommer blir det mye kos og lyslykter. Har hvite steiner og hvite kubbelys oppi norgesglass. Festa hjerter av ståltråd og glassperler slik at de henger ned på utsiden av glasset.
 
Igår gikk jeg ut i ett års permisjon fra min faste stilling i hjemmesykepleien. Nå skal jeg jobbe litt som frilanser og mye som baker av glutenfritt gjærbakst, kaker mm.Blir også noen kurs i cakepops og cupcake pynting. Har kanskje finni egnet bakekjøkken som jeg skal innrede til produksjonslokale. har ikke hatt tid til å se på den ennå pga flytting og jobb. Er veldig spent på kapasiteten på strømmen der, har lært at 3-fase ikke er helt vanlig. Og bakeoff-ovnen og eltemaskinen jeg har sett på bruker 3-fase........Og smetter bakeoff-ovnen inn gjennom vanlig døråpning????
Gleder meg til fortsettelsen på permisjonsåret.
 
Nå får jeg ut i det nydelige høstværet. Ha en fin dag.
 
MG
 
 
 

 
 
 
 




2 kommentarer:

  1. Lykke til Marianne!!:-) Er sikker på at du får det til. Kommer til å savne at det plutselig er kaker på vaktrommet...... Kommer også til å savne ditt birag når det gjelder humor.... Haha.
    Tove J.

    SvarSlett
  2. Heisann Tove J. Koselig att du legger igjen kommentar her. Takk for att du har troen på meg, hehe. Bare å sende sms i god tid før møter så kan jeg dukke opp med kaker hvis det passer. Har stadig nye smaker som må testes ut.
    Kommer til å savne all latteren og den gode/spesielle humoren på vaktrommet, spesielt når det nærmer seg helg,hihi. Husk at det ikke er langt å kjøre til Eggedal.

    SvarSlett