Min bloggliste

fredag 17. februar 2012

Multe cupcakes



Cupcakes har kommet for fullt til Norge, mange av oss bakere/hobbybakere finner oppskrifter på nettet og i de nyeste kakeoppskriftbøkene. Mange oppskrifter er svært søte og med ingredienser en må få tak i på nettet eller i spesialbutikk.
Cupcakes er gøy,  de ser fristende ut , gir smakssansene en søt og herlig opplevelse. I Norge har vi en flott natur som byr på mange fine råvarer som f.eks bær en kan plukke helt gratis i skog og på fjell. I høst plukket jeg multer på Tempelseter og på Vegglifjell. Jeg tenker at multer er Norges svar på passionsfrukt fordi den er særpreget, god og egentlig litt eksotisk.



Multer på gammel Figgjo skål.

I vinter varmet jeg multer tilsatt litt vann og sukker opp til kokepunktet. Da sukkeret var oppløst moste jeg blandingen med stavmixer. Silte så  vekk frøene før jeg helte mosen over i en ren kjele og kokte mosen inn til sirupslignende konsistens. Avkjølte multesirupen før den ble fordelt i små frysebeger.

Nå har jeg endelig fått prøvd den ut i cupcakes, ca 1/2 dl sirup ble tilsatt i cupcakerøren (har en  favoritt  grunnoppskrift ) . Så lagde jeg Philadelphiaostekrem som ble smaksatt med 3 ss sirup og en passe slump med multe likør. På den krempyntede cupcaken rislet jeg over litt mere likørblandet multesirup.





Multecupcakes smakte veldig godt og  ble litt "Norsk"   . Har flere oppskrifter i hodet som må prøves ut etterhvert,  endel bær ligger i fryseren  på vent.
 Igår var jeg på kick-off med Kvinnovasjon , Buskerud. Der traff jeg Renate som jeg har jobbet med for mange år siden, hun har egen bedrift på fruktgården hvor hun bor. Bedriften ; Fru Skogly lager produkter av gårdens egne epler og plommer. Gleder meg til å prøve hennes produkter. Du finner henne på facebook; Fru Skogly. Vel verdt å sjekke ut siden hennes.
Må fortelle at da Renate sluttet i jobben, bakte jeg Ole Brum kake til henne, pyntet med smørkrem i de rette fargene. Og så møtes vi på denne kvelden på Sole Hotel der jeg hadde møtt opp pga mitt ønske om eget hjemmebakeri.

Neste bakeprosjekt blir mandelbunn med gule roser og fastelavensboller må nok bakes på søndag.

ha en fin fredagskveld hilsen MarianneG.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar