Min bloggliste

torsdag 1. november 2012

Glutenfrie Sigdalssnipp


Har bladd i min håndskrevne oppskriftsbok hvor jeg har samlet gode oppskrifter fra venner og familie. Der fant jeg en oppskrift som jeg har fått av min tante Vesla som var superflink til å bake. Hun hadde selv fått den fra en annen flink dame, Kjersti Aasen.

 
 
Oppskrift:
 
250 gr smør
350 gr farin
0,5 l kefir
650 gr mel
2 ts kardemomme
3 ts hornsalt
 
sukker og kanel til å strø over kakene før steking.
 
Rør smør og sukker hvitt og luftig. 
 Kardemomme og mel blandes.
Hornsalt røres inn i kefirmelken.
 
Bland inn mel og melk vekselsvis.
 
Bruk en liten iskje/melonskje og legg topper utover på bakepapirkledd stekebrett. De flyter litt utover så husk mellomrom.
Glatt ut bollene med fingrene som er dyppet i kaldt vann . De skal være ca 0.5 cm høye.
 
Strø over sukker og kanel før de settes i ovnen. Stek gjerne 2 brett av gangen på varmluft 200 gr i ca 10 minutter.
 
Avkjøles på rist.
 
Oppbevares i kakeboks, eller frys de ned
 
 
 
 
 
Det smakte veldig godt, så da er det bare å finne flere oppskrifter på tradisjonsbakst.
 
Ha en fin dag.
 
 
.
.
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar