Min bloggliste

onsdag 4. januar 2012

Cupcake med sitron og valmuefrø


Idag har jeg hatt lunsj besøk av ei venninne og benyttet sjansen til å få prøvd ut en oppskrift fra boka " a piece of cake" av Leila Lindholm. Jeg byttet ut melet med glutenfritt mel.





3 egg, gjerne økologiske
2 1/2 dl sukker
1 ts vaniljesukker
100 gr smør
1 dl melk
3 1/2 dl mel
2 ts bakepulver
1 klype salt
skall fra 2 sitroner
saft fra 1 sitron
1 dl valmuefrø, svarte


Romtempererte egg , sukker og vaniljesukker piskes til det er lyst og luftig.




smøret smeltes , ha i melken.



Hell blandingen i eggedosisen


Rør med en slikkepott


mel, salt og bakepulver blandes



røres deretter forsiktig i kakerøren


finrevet sitronskall, sitronsaft og valmuefrø (blå, de hadde ikke svarte)


Rør det inn med slikkepott


spennende røre :-)


fylte formene 3/4 fulle, brukte isskje . stekes midt i ovnen på 175 gr i ca 15 min.


Blandet 100 gr melis med 3 ss sitronsaft, la på litt glasur på hver kake og drysset på kakestrø.

Syrlig melisglsur på kake med litt tyggemotstand, forfriskende anderledes cupcake. Undres på om det smaker forskjellig av blåe og svarte valmuefrø????  Og tenker at neste gang halverer jeg mengden på frø. I allefall er over halvparten oppspist i skrivende stund.






1 kommentar:

  1. De ble veeeeldig gode og syrlige. Også var det fint å tygge på vaalmuefrøene :-) Takk Takk Fra Reidun

    SvarSlett