Min bloggliste

søndag 16. oktober 2011

Foccacia til et familieselskap .

Idag baker jeg foccacia med soltørkede tomater, oliven,fetaost og urter. Oppskriften har jeg fått av Anne Lise Hegna som er kokke på sykehuset i Notodden. Hun har vunnet NM for kokker i storhusholdning og hun er god på glutenfri bakst. Anne Lise blir brukt av ressurssenteret som arrangerer mestringskurs for de som har fått en diagnose som de må lære seg å leve med.
For 5 år siden fikk jeg diagnosen Cøliaki, noe som snudde opp ned på min bakeglede. Men etter ett halvt år meldte jeg meg på mestringskurs for å lære meg å takle at jeg må leve med cøliaki livet ut. Sykdommen er ikke dødelig, ingen medisiner , bare holde den i sjakk med ett glutenfritt kosthold. Høres enkelt ut, men mange utfordringer og nedturer har det vært. Til tider holdt meg hjemme istedet for å bli med i selskap, ville ikke være til bryderi, eller ha med matpakke i veska.
På mestringskurset var det mulig å ha med pårørende for å øke forståelse for diagnosen og alt rundt den. Første dagen var det ulike foredrag med muligheter for å stille spørsmål og få snakket med likestilte. Dag 2 fikk vi undervisning på storkjøkkenet på sykehuset. Vi bakte pai, baguetter, brød, loff , kaker og lagde mye godt tilbehør. Etterpå hadde vi "etagilde" Anbefaler alle med cøliaki å delta på ett slik kurs.

Så tilbake til oppskrifta:

500 gr (1 pakke) grønn semper fin
3/4 pakke tørrgjær
40 g soltørka tomater i biter
40 gr oliven- grønne eller sorte
1 ss urteblanding i olje
4 dl lunkent vann
4 ss olje

Bland alt sammen i en mixebolle. Kjør deigen i 3-4 min.
Hell deigen i en form , ca 20x30, og la den heve i ca 1/2 time.
Stikk huller i deigen og dryss over grovt salt og olje, og mere urter hvis ønskelig.
Stekes på 170 gr nest nederste rille i ca 30 min.

Jeg tok i tillegg 5 store skjeer med fetaost og dyttet ned i den hevede deigen, gir veldig god smak.
Lagde en til uten oliven og fetaost som en barnevennlig versjon.


 Klart for dagens bakst av foccacia brød, glutenfritt.

Ett barnevennlig foccacia brød i brødforma, 2L og ett med mere smak i formen til høyre.

 Da var tidsuret i gang med nedtelling av steketiden. jeg er totalt avhengig av alarm når jeg lager mat og baker.



Da er de ferdigstekte. De skjæres opp i mindre skiver/firkanter ved servering. En firkant kan deles i 2 og brukes som " ciabatta", fylt etter eget  ønske med salat,.....
Når jeg har gjester , lager jeg stort sett bare glutenfritt, og dette brødet er veldig populært.
Hvis du tester denne oppskrifta , hadde det vært gøy å få en tilbakemelding og kanskje bilde :)

Ha en fin søndag!!!

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å prøve oppskriften, lurer bare på litt først:) Hva er grønn semper og hvor får jeg tak i det? Og hva slags urter bruker du? Takk for inspirerende blogg:))

    SvarSlett
  2. Hei
    Takk for det. Grønn semper er det samme som melkefri/lavprotein mel. Bruker nå rød semper mix istedet.
    Blander basilikum, timian og oregano i ett glass.
    Sist jeg lagde foccacia byttet jeg ut fetaost med jarlsbergost. Veldig godt.

    SvarSlett